techniczny24.plarrow right†Hydraulikaarrow right†Jak skutecznie założyć uszczelkę pod głowicę C-360: kompletna instrukcja
Marek Michalik

Marek Michalik

|

16 października 2024

Jak skutecznie założyć uszczelkę pod głowicę C-360: kompletna instrukcja

Jak skutecznie założyć uszczelkę pod głowicę C-360: kompletna instrukcja

Spis treści

Prawidłowy montaż uszczelki pod głowicę w Ursusie C-360 to kluczowy element naprawy silnika. Niewłaściwe założenie może prowadzić do poważnych awarii i kosztownych napraw. Ten przewodnik pokazuje krok po kroku, jak wykonać tę operację bezpiecznie i skutecznie.

Najważniejsze informacje:
  • Dokładne oczyszczenie powierzchni jest podstawą udanego montażu
  • Wymagane jest sprawdzenie płaskości powierzchni przed montażem
  • Właściwe wycentrowanie uszczelki zapobiega wyciekom
  • Śruby należy dokręcać stopniowo i według określonego schematu
  • Po montażu konieczne jest sprawdzenie szczelności podczas pracy silnika
  • Przestrzeganie kolejności montażu gwarantuje poprawne działanie

Potrzebne narzędzia i materiały do wymiany uszczelki C-360

  • Klucz dynamometryczny z nasadkami
  • Nowa uszczelka pod głowicę C-360
  • Zestaw nowych śrub do głowicy
  • Skrobak i szczotka druciana
  • Liniał krawędziowy
  • Rozpuszczalnik do czyszczenia powierzchni
  • Szczelinomierz
  • Środek uszczelniający (opcjonalnie)

Wszystkie części zamienne powinny pochodzić od sprawdzonych producentów. Jakość uszczelki ma kluczowe znaczenie dla trwałości naprawy głowicy C-360.

Element Wymiar
Grubość uszczelki 1,5 mm
Średnica otworów pod śruby 12 mm
Moment dokręcania śrub 98-118 Nm

Przygotowanie do demontażu głowicy

Przed rozpoczęciem prac upewnij się, że silnik jest zimny. Zabezpiecz się w odpowiednią odzież ochronną i rękawice. Przygotuj czystą przestrzeń roboczą z dobrym oświetleniem.

Spuść płyn chłodzący i odłącz wszystkie przewody podłączone do głowicy. Oznacz ich położenie, aby ułatwić późniejszy montaż. Zdejmij pokrywę zaworów i poluzuj śruby mocujące głowicę.

Zdemontuj popychacze zaworowe i oznacz ich położenie. Pomoże to zachować prawidłowe ustawienie podczas ponownego montażu.

UWAGA: Najczęstsze błędy podczas przygotowania: - Próba demontażu przy gorącym silniku - Brak oznaczenia położenia elementów - Nieprawidłowa kolejność luzowania śrub

Czytaj więcej: Jak Wybrać Pompy Membranowe do Wody? Kompletny Poradnik Zakupowy

Demontaż starej uszczelki pod głowicę

Wymiana uszczelki pod głowicę C-360 zaczyna się od odkręcenia śrub w kolejności odwrotnej do montażu. Głowicę należy podnosić równomiernie, aby uniknąć jej wypaczenia.

Po zdjęciu głowicy, odłóż ją na czystą, płaską powierzchnię. Uważaj, aby nie uszkodzić powierzchni przylegania.

  1. Poluzuj wszystkie śruby o 1/4 obrotu
  2. Odkręć śruby w kolejności od zewnątrz do środka
  3. Podnieś głowicę równomiernie z pomocą drugiej osoby
  4. Usuń starą uszczelkę
  5. Sprawdź stan powierzchni głowicy
  6. Oceń stan gniazd zaworowych

Dokładnie zbadaj powierzchnię głowicy i bloku silnika. Sprawdź, czy nie ma pęknięć lub wżerów. Oceń stan płaszczyzn pod kątem ewentualnego planowania.

Czyszczenie powierzchni uszczelniających

Do oczyszczenia powierzchni użyj skrobaka plastikowego i rozpuszczalnika. Pracuj ostrożnie, aby nie zarysować powierzchni przylegania. Usuń dokładnie wszystkie pozostałości starej uszczelki.

Użyj szczotki drucianej do trudnych zabrudzeń. Następnie przemyj powierzchnie środkiem odtłuszczającym. Pozostaw do całkowitego wyschnięcia.

Sprawdź płaskość powierzchni przy pomocy liniału krawędziowego i szczelinomierza. Maksymalne dopuszczalne odchylenie nie powinno przekraczać 0,1 mm.

Wszystkie kanały olejowe i chłodzące muszą być drożne. Przedmuchaj je sprężonym powietrzem. Sprawdź czystość gwintów pod śruby.

Montaż nowej uszczelki pod głowicę

Zdjęcie Jak skutecznie założyć uszczelkę pod głowicę C-360: kompletna instrukcja

Montaż uszczelki głowicy Ursus C-360 wymaga precyzji i czystości. Ułóż nową uszczelkę na bloku silnika, zwracając uwagę na oznaczenia kierunku montażu.

Nową uszczelkę układamy na suchej powierzchni. Nie stosuj dodatkowych uszczelniaczy, chyba że jest to wyraźnie zalecane przez producenta.

Ostrożnie opuść głowicę na uszczelkę, uważając na kołki ustalające.

Etap dokręcania Moment (Nm)
Wstępny 40
Pierwszy 80
Końcowy 110

Kolejność dokręcania śrub głowicy

Dokręcanie śrub głowicy C-360 wykonujemy od środka na zewnątrz. Śruby dokręcamy stopniowo w trzech etapach.

Każdą śrubę należy najpierw wkręcić ręcznie. Stosuj wyłącznie nowe śruby, gdyż stare mogą być rozciągnięte.

Po pierwszym dokręceniu odczekaj 20 minut. Następnie wykonaj drugi etap dokręcania. Po kolejnych 20 minutach wykonaj finalne dokręcenie.

Sprawdź ponownie wszystkie śruby po zakończeniu. Upewnij się, że momenty dokręcenia są zgodne z tabelą.

Kontrola po montażu uszczelki

Po regeneracji głowicy C-360 sprawdź szczelność układu chłodzenia. Napełnij układ płynem i obserwuj, czy nie ma wycieków.

Skontroluj poziom oleju i upewnij się, że nie dostaje się do układu chłodzenia. Sprawdź również, czy nie ma wycieków oleju wokół głowicy.

Uruchom silnik na biegu jałowym przez 15-20 minut. Obserwuj temperaturę pracy i sprawdzaj, czy nie pojawiają się wycieki.

Pierwsze uruchomienie powinno odbywać się pod nadzorem. Nie obciążaj silnika przez pierwsze 30 minut pracy.

Monitoruj wskazania temperatury i ciśnienia oleju podczas pierwszego rozruchu.

Na co zwrócić uwagę podczas eksploatacji

Przez pierwsze 50 godzin pracy nie przekraczaj 75% maksymalnych obrotów. Unikaj długotrwałej pracy na biegu jałowym. Regularnie sprawdzaj temperaturę pracy silnika.

Po pierwszych 10 godzinach pracy sprawdź dokręcenie śrub głowicy. Kontroluj poziom płynu chłodzącego i oleju. Obserwuj kolor spalin.

Codziennie sprawdzaj szczelność połączenia przez pierwsze 2 tygodnie. Zwracaj uwagę na nietypowe dźwięki lub wibracje. Monitoruj zużycie oleju.

Regularnie sprawdzaj dokręcenie śrub głowicy zgodnie z harmonogramem przeglądów. Dbaj o prawidłową temperaturę pracy silnika.

Co trzeba wiedzieć o montażu uszczelki pod głowicę w C-360

Wymiana uszczelki pod głowicę C-360 to precyzyjna operacja, która wymaga odpowiedniego przygotowania i właściwych narzędzi. Kluczowe jest zachowanie czystości podczas pracy oraz dokładne oczyszczenie powierzchni przylegania głowicy i bloku silnika.

Najważniejszym elementem całego procesu jest prawidłowe dokręcenie śrub głowicy. Należy bezwzględnie przestrzegać kolejności i momentów dokręcania, a także pamiętać o 20-minutowych przerwach między kolejnymi etapami. Tylko takie postępowanie zagwarantuje szczelność połączenia.

Po montażu uszczelki głowicy Ursus C-360 niezbędne jest przestrzeganie okresu docierania. Przez pierwsze 50 godzin pracy należy unikać maksymalnego obciążenia silnika i regularnie kontrolować wszystkie parametry jego pracy. Szczególną uwagę trzeba zwrócić na poziom płynów eksploatacyjnych oraz ewentualne wycieki.

Źródło:

[1]

https://motofocus.pl/technika/5501/fachowy-montaz-uszczelki-podglowicowej-w-siedmiu-krokach

[2]

https://allegro.pl/listing?string=uszczelka+g%C5%82owicy+c360

[3]

https://sklep.mizar.com.pl/uszczelki-glowicy-c-360-oryginal-ursus-zestaw-na-jedna-glowice-p-19219.html

[4]

https://www.agrofoto.pl/forum/topic/273919-wymiana-uszczelki-pod-glowica-c-360/

5 Podobnych Artykułów:

  1. Jak odkręcić zawór od pralki i uniknąć kosztownych awarii w przyszłości
  2. Przewodnik Zakupowy: Najlepsze Typy Czujników Cieczy
  3. Skuteczna wymiana uszczelki w oknie: 8 prostych kroków dla każdego
  4. Zawory kulowe: Które zawory kulowe wybrać do instalacji wodnej?
  5. Klej do gumy i metalu: Który model jest skuteczny w zastosowaniu?

Najczęstsze pytania

Po wymianie uszczelki pod głowicę w Ursusie C-360 zaleca się okres docierania trwający około 20 motogodzin. W tym czasie należy unikać maksymalnych obciążeń silnika i utrzymywać średnie obroty. Warto też częściej kontrolować poziom płynu chłodzącego i oleju. Po tym okresie można stopniowo zwiększać obciążenie ciągnika.

Absolutnie nie wolno używać ponownie starej uszczelki pod głowicę w C-360. Uszczelka podczas pracy ulega odkształceniom i trwałym zmianom strukturalnym. Próba ponownego montażu tej samej uszczelki niemal zawsze kończy się nieszczelnością, przegrzewaniem silnika i koniecznością ponownego remontu.

Pierwszą kontrolę dokręcenia śrub głowicy należy wykonać po 8-10 godzinach pracy silnika. Kolejną po około 50 motogodzinach. Jest to konieczne, ponieważ uszczelka osiada pod wpływem temperatury i ciśnienia. Dokręcanie wykonujemy zawsze na zimnym silniku, zachowując odpowiednią kolejność.

Wycieki oleju po wymianie uszczelki najczęściej wynikają z nieprawidłowego momentu dokręcenia śrub, nierównomiernego docisku głowicy lub uszkodzenia powierzchni uszczelniających. Czasami przyczyną może być też zła jakość uszczelki lub jej nieprawidłowe ułożenie podczas montażu.

Powierzchnię głowicy należy sprawdzić liniałem krawędziowym w kilku kierunkach. Dopuszczalne odchylenie od płaskości nie powinno przekraczać 0,1 mm. Należy też dokładnie obejrzeć powierzchnię pod kątem pęknięć, wżerów i innych uszkodzeń. W razie wątpliwości warto zlecić planowanie głowicy.

Zobacz więcej