Regulacja zaworów w ciągniku Ursus C-360 to podstawowa czynność serwisowa. Ma ogromny wpływ na działanie silnika. Proces wymaga precyzji i odpowiednich narzędzi. Właściwe ustawienie zaworów zapewnia optymalną pracę silnika i jego długą żywotność. Regulację należy wykonywać na zimnym silniku. Wymaga to demontażu pokrywy zaworów i użycia specjalistycznych przyrządów pomiarowych.
Najważniejsze informacje:
- Regulację wykonujemy zawsze na zimnym silniku
- Wymagane luz zaworowy: ssący 0,15 mm, wydechowy 0,20 mm
- Potrzebne narzędzia: klucze, śrubokręty i szczelinomierz
- Regulację należy przeprowadzać co kilka miesięcy
- Prawidłowe ustawienie wpływa na zużycie paliwa
- Proces wymaga demontażu pokrywy zaworów
- Po regulacji konieczne jest sprawdzenie działania silnika
Niezbędne narzędzia do regulacji zaworów w c360
Do przeprowadzenia regulacji zaworów c-360 potrzebny jest podstawowy zestaw narzędzi warsztatowych. Wykonanie ustawienia zaworów ursus c360 wymaga następujących przyrządów:
- Szczelinomierz (0,05-0,50 mm)
- Klucz płaski 13 mm do pokrywy zaworów
- Klucz płaski 10 mm do regulacji
- Śrubokręt płaski średni
- Młotek gumowy
Prawidłowe wartości luzów zaworowych w c360
Właściwy luz zaworowy c360 jest kluczowy dla poprawnej pracy silnika. Wartości te zostały precyzyjnie określone przez producenta ciągnika.
Każdy mechanik powinien znać dokładne wartości regulacji luzów zaworowych c360. Pomiary wykonujemy zawsze na zimnym silniku.
Typ zaworu | Wartość luzu | Tolerancja |
Ssący | 0,15 mm | ±0,02 mm |
Wydechowy | 0,20 mm | ±0,02 mm |
Czytaj więcej: Tłoczysko: Kluczowa część siłownika czy przereklamowany element?
Przygotowanie silnika do regulacji zaworów
Przed rozpoczęciem regulacji zaworów c-360 silnik musi być całkowicie wystudzony. Temperatura otoczenia powinna być stabilna. Ciągnik ustawiamy na równym podłożu.
- Odczekaj minimum 8 godzin od zgaszenia silnika
- Ustaw ciągnik na równej powierzchni
- Zabezpiecz go przed przypadkowym uruchomieniem
- Odłącz akumulator dla bezpieczeństwa
Zdejmowanie pokrywy zaworów krok po kroku
Odkręcamy wszystkie śruby mocujące pokrywę zaworów kluczem 13 mm. Delikatnie podważamy pokrywę śrubokrętem, uważając by nie uszkodzić powierzchni uszczelniających. Starą uszczelkę usuwamy za pomocą skrobaka, dbając o czystość powierzchni.
Właściwe ustawienie pierwszego cylindra
Proces jak ustawić zawory w c360 rozpoczynamy od pierwszego cylindra. Wał korbowy obracamy zgodnie z kierunkiem pracy silnika.
Właściwe ustawienie tłoka pierwszego cylindra jest kluczowe dla dalszej regulacji. Pozycję GMP rozpoznamy po maksymalnym wychyleniu popychaczy.
Jak znaleźć górny martwy punkt?
GMP znajdziemy obracając wał korbowy do momentu gdy zawory pierwszego cylindra będą zamknięte. Obserwujemy ruch popychaczy - gdy przestają się poruszać, jesteśmy blisko właściwego punktu. Znacznik na kole zamachowym powinien wskazywać 0°.
Pomiar i regulacja luzów zaworowych
Zawory c360 regulacja wymaga precyzyjnego pomiaru szczelinomierzem. Luz mierzymy wsuwając odpowiednią blaszkę między trzonek zaworu a dźwigienkę.
Regulację wykonujemy poprzez poluzowanie przeciwnakrętki i obrót śruby regulacyjnej. Po ustawieniu właściwego luzu dokręcamy przeciwnakrętkę, przytrzymując śrubę regulacyjną.
- Regulacja na ciepłym silniku
- Niedokładne dokręcenie przeciwnakrętek
- Pomijanie kontroli po regulacji
Regulacja pozostałych cylindrów
Po pierwszym cylindrze przechodzimy do regulacji kolejnych zgodnie z kolejnością zapłonu. Zachowujemy tę samą metodykę pomiaru i regulacji. Każdy cylinder regulujemy w jego górnym martwym punkcie.
Cylinder | Kolejność regulacji |
1 | Pierwszy |
2 | Trzeci |
3 | Czwarty |
4 | Drugi |
Po zakończonej regulacji - kontrola działania
Po zakończeniu jak wyregulować zawory c360 sprawdzamy poprawność dokręcenia wszystkich elementów. Montujemy pokrywę zaworów z nową uszczelką.
Uruchamiamy silnik i sprawdzamy czy pracuje równomiernie. Nasłuchujemy nietypowych stuków lub innych niepokojących dźwięków.
Częstotliwość regulacji zaworów w c360
Standardowa kontrola luzów zaworowych powinna odbywać się co 500 motogodzin. Regulację wykonujemy również przy wymianie głowicy.
Przy intensywnej eksploatacji ciągnika warto skrócić ten okres do 400 motogodzin. Zawsze sprawdzamy luzy po remontach silnika.
Regularne wykonywanie regulacji zaworów c-360 przedłuża żywotność silnika. Zaniedbanie tej czynności może prowadzić do poważnych awarii.
Regulacja zaworów w c360 - praktyczny przewodnik
Jak ustawić zawory w c360 to zadanie, które wymaga precyzji i odpowiednich narzędzi. Podstawą jest szczelinomierz i zestaw kluczy płaskich. Pamiętaj o wykonywaniu regulacji wyłącznie na zimnym silniku - to kluczowa zasada wpływająca na dokładność pomiaru.
Najważniejsze wartości to 0,15 mm dla zaworów ssących i 0,20 mm dla wydechowych. Regulacja zaworów c-360 wymaga zachowania kolejności cylindrów i systematycznej kontroli co 500 motogodzin. Właściwe wykonanie tej czynności zapewni długą i bezawaryjną pracę silnika.
Po zakończeniu regulacji luzów zaworowych c360 zawsze przeprowadź kontrolę działania silnika. Wsłuchaj się w jego pracę i zwróć uwagę na ewentualne stuki. Prawidłowo wyregulowane zawory to gwarancja optymalnej pracy i ekonomicznego spalania.